Witamina C w leczeniu niepłodności? To może się sprawdzić!

Problemy z płodnością? Być może witamina C wspomoże! W tamtym roku przeprowadzono badanie mające na celu sprawdzić wpływ podawania kwasu askorbinowego (w "niskich" bądź wysokich dawkach) na płodność szczurów.

Zaznaczono, iż niepłodność osobników wynikała z uszkodzeń powodowanych zaognionym stresem oksydacyjnym, stąd też z pewnością wybrano jeden z powszechniejszych i całkiem silnych przeciwutleniaczy do protokołu badania.

W sumie — któż w dzisiejszych czasach nie jest narażony na znaczny stres, metale ciężkie, dym tytoniowy, intensywny wysiłek fizyczny, czy wysokoprzetworzoną żywność? Cóż, chyba nawet mieszkańcy tzw. "błękitnych sfer" nie ustrzegli się w pełni przed wpływem tych czynników, stąd też każdego z nas mogą dotknąć — w mniejszym bądź większym stopniu — skutki stresu oksydacyjnego:

  • Uszkodzenia śródbłonka i zwiększone ryzyko rozwoju blaszki miażdżycowej
  • Osłabienie układu odpornościowego
  • "Foggy mind" - trudności z koncentracją, bóle głowy, roztargnienie
  • Pogorszenie ogólnego samopoczucia
  • Problemy z płodnością

Skonstruowano 3 grupy (przyjmujące poniższe dawki 2*/dzień):

  • Placebo
  • "Niskie" dawki (250mg/kg)
  • Wysokie dawki (400mg/kg)

W grupie wysokich dawek zaobserwowano znaczący wzrost poziomu testosteronu, ilości i ruchliwości plemników, a wynik ten był zależnym od dawki.

Wnioskować więc można, że witamina C (kwas askorbinowy) może być pewnym sposobem wsparcia niepłodności mężczyzn, o ile powodem jej wystąpienia jest nadmierne zaostrzenie stresu oksydacyjnego w ustroju.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Zobacz też: Jak zwiększyć testosteron?

Nadmienię jednak, iż jest to badanie na modelu zwierzęcym, a podawane dawki witaminy C są niezmiernie wysokie (dla przeciętnego mężczyzny o masie ciała 80kg było by to 64g witaminy C/dobę!), a wnioski są raczej wstępne.

Daleko mi do zalecania takiej strategii ludziom na szeroką skalę, szczególnie bez konsultacji i szczegółowych badań, przede wszystkim pod kątem sprawności układu wydalniczego!!!

Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC485911

Źródło: Paweł Szewczyk - Dietetyk

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Substancje, których powinniśmy unikać po 30 roku życia Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Zjadłeś to przed seksem? Będziesz tego żałować Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery